Strooiwagens op pad met digitale routeplanner

Deze winter rijden de strooiwagens en sneeuwschuivers in Zandvoort voor het eerst met een digitale routeplanner. Tot vorig jaar ging dat met een op papier uitgeschreven route (en op de ervaring van de chauffeurs). Nu is er een tablet waarop een vaste route is ingesteld.

“We verwachten dat de routeplanner veiliger, duurzamer en efficiënter is”, vertellen Roel Deesker en Rick van Berk van Spaarnelanden. “We verspillen naar verwachting minder strooizout en stoten minder CO2 en stikstof uit.”

Bij (te verwachten) gladheid kunnen 3 wagens en 1 tractor worden ingezet. “Eerst doen we de hoofdroute en doorgaande wegen. Daarna zo mogelijk ook minder drukke straten. Alleen is dat niet zo effectief, want strooizout moet ingereden worden. Verder strooien we handmatig in het centrum, bij bushaltes en in het winkelcentrum in Noord.”

Vanwege de vele niveauverschillen in het dorp staan er ook meerdere zoutkisten. “Dan kunnen de Zandvoorters zelf strooien bij trappen, hellingen en bij een aantal jaarrond strandtenten.” Van oktober tot en met maart zijn de chauffeurs dag en nacht oproepbaar. “Ook al komen echt strenge winters niet meer voor, wij blijven alert, voor ieders veiligheid.”

Over strooizout

Strooizout heeft een flink aantal uren dooiwerking. Voor een optimale werking is het van belang dat de zoutkorrel zich telkens aan nieuwe ijskristallen kan hechten. Dit gebeurt door beweging, bijvoorbeeld van rijdend verkeer of lopende mensen. Als de temperatuur beneden de min 7 graden komt, heeft het zout bijna geen dooiwerking. Afhankelijk van de situatie strooit Spaarnelanden eventueel met een mengsel van zout en zand. Ook alleen zand is een mogelijkheid.